
Ontmoet Jens Beekman
Docent Engineering & onderzoeker
Jens Beekman volgde de Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) in Windesheim, maar koos na zijn studie eerst voor het bedrijfsleven. Hij werkte jarenlang in de technieksector. “Ik dacht dat ik het onderwijs achter me had gelaten, maar een tijdelijke klus bracht me toch weer voor de klas. Dat is inmiddels meer dan tien jaar geleden.”
Wat hem aanspreekt in het onderwijs? De wisselwerking met studenten én het verbinden van de theorie met de praktijk. “Ik wil dat studenten snappen waarom ze iets leren en hoe ze het later kunnen gebruiken. Daarom leg ik steeds de link met het bedrijfsleven. In het onderwijs komt voor mij alles samen: techniek, innovatie en het werken met mensen.”

Zo werkte hij mee aan het opzetten van de opleiding Smart Industry, die nauw aansluit op actuele technologische ontwikkelingen in de sector. Ook volgde hij een masteropleiding Serious Gaming in Leeuwarden, waarmee hij onderwijs en innovatie verder met elkaar verbindt.
“Ik zie onderwijs als iets dat voortdurend in beweging is. Als docent moet je mee kunnen bewegen, anders haakt de student af. Dat maakt het vak uitdagend en actueel.”
Techniek tastbaar maken
Samen met collega’s ontwikkelde Jens een aanpak waarmee jongeren op een laagdrempelige manier kennismaken met techniek. “Via serious games en workshops ontdekken ze op een speelse en praktische manier hun talenten. Met gerichte reflectievragen koppelen ze hun ervaring aan mogelijke beroepen. Veel jongeren weten niet meer wat techniek inhoudt, omdat ze het thuis niet meer tegenkomen. Door te doen en te ervaren, ontdekken ze of het bij ze past. Het kwartje moet vallen.” Jens merkt dat die aanpak werkt: “Je ziet jongeren opbloeien als ze zichzelf herkennen in iets technisch. Dat is vaak het begin van meer zelfvertrouwen en van een studiekeuze die echt bij hen past.”
Ruimte voor ontwikkeling
Het Graafschap College biedt hem de ruimte om zich verder te ontwikkelen. “Ik gaf afgelopen jaar minder les om mijn studie te volgen. Die flexibiliteit is goud waard.” Innovatie is voor Jens onmisbaar: “Onderwijs moet mee met de tijd. Je moet nieuwsgierig blijven en niet bang zijn om fouten te maken, dat geldt voor studenten, maar net zo goed voor ons als docenten.”
Samenwerken in een open sfeer
Binnen het team Engineering voelt Jens zich thuis. “De sfeer is goed, we helpen elkaar. En het is ook gewoon gezellig. Op vrijdagmiddag drinken we wat met het team en tijdens de jaarlijkse medewerkersdag vind ik het leuk om collega’s uit andere teams te ontmoeten. Je leert ook buiten je vakgebied veel van elkaar.”
Betrokkenheid die verder gaat dan de klas
“Wat ik mooi vind: ik blijf sommige studenten ook na hun opleiding volgen. Dan zie je hoe ze groeien, in hun werk en als mens. Daar doe je het voor.”

Zijn boodschap aan nieuwe collega’s?
“Lesgeven doe je niet op de automatische piloot. Je moet blijven bewegen, blijven leren. Of je nu iets nieuws wilt proberen of een frisse blik meebrengt: er is hier ruimte genoeg om te bouwen aan goed onderwijs.”