Ontmoet Jaël Krielen

Oud lio-stagiair en docent Engels | Onderwijsroute 

Jaël is net afgestudeerd met een 10 en staat aan het begin van haar loopbaan als docent Engels. Tijdens haar studie liep ze haar lio-stage (Leraar in Opleiding) bij het Graafschap College, waar ze ervaring opdeed binnen de Onderwijsroute en bij MijnSchool. Beide leeromgevingen bieden onderwijs op maat, passend bij de persoonlijke situatie van studenten. Deze zomer startte ze als docent bij het Graafschap College. “Ik heb net mijn tweede werkdag erop zitten,” zegt ze met een glimlach. 

Flexibel worden   

Ze groeit op in Groenlo en wil daar haar stage lopen, maar er is geen plek. “Er bleek wel een stageplek vrij bij MijnSchool in Doetinchem. Daar ontdekte ik een heel andere manier van werken dan in het reguliere mbo. Bij MijnSchool zijn er geen vaste klassen, studenten volgen er een individueel traject. Dat vroeg van mij om mijn behoefte aan structuur los te laten. Ik hou van plannen en overzicht, maar hier leerde ik flexibeler te zijn en écht samen met studenten op te trekken.” 

Jaël Krielen

Naast elkaar  

Wat haar ook raakt bij MijnSchool, is dat leerlingen daar vaak een verhaal hebben. Tijdens haar minor Psychiatrie werkte ze met studenten aan een project over stigmatisering. “We hebben samen gastlessen gegeven. Dat liet me zien hoe waardevol het is om niet tegenover, maar naast studenten te staan. Samenwerken voelt veel natuurlijker.” 

Begrip kweken 

In haar huidige baan bij de Onderwijsroute geeft Jaël Engels, Nederlands en beroepsvaardigheden. Deze route is bedoeld voor statushouders die een beroepsopleiding willen volgen. Ze merkt dat de kracht vooral zit in de band met studenten. “Ik leer minstens zoveel van hen: over hun achtergrond, gewoontes en manier van kijken. Door verbinding te maken, wordt leren leuker; voor hen én voor mij.” Ze geeft een voorbeeld. “Een student hield zijn jas aan in de les. Mijn eerste gedachte was: dat hoort niet. Maar toen ik het vroeg, zei hij dat hij het gewoon koud had. Als je dat niet bespreekt, vul je het verkeerd in en kan het lijken alsof iemand ongeïnteresseerd is. Door in gesprek te gaan, kweek je begrip voor elkaar.” 

Positieve blik 

Voor studenten is de prestatiedruk groot. “Als iets niet meteen lukt, zijn ze streng voor zichzelf. Ik probeer ze te laten zien dat kleine stappen óók vooruitgang zijn. Dat het proces er mag zijn. Ik geloof sterk in positieve bekrachtiging: waarderen wat er wél lukt.” 

Schakelen 

Wat haar kracht is? “Ik kan goed differentiëren en aanpassen. In mijn klas zitten studenten van verschillende niveaus en met uiteenlopende doelen. Dat vraagt voortdurend schakelen en dat maakt het juist leuk. Geen dag is hetzelfde.” 

Begeleiding 

Al tijdens haar lio-periode voelde Jaël zich goed begeleid door haar collega’s. “Ik kreeg verantwoordelijkheid maar er iets was, was er altijd iemand die me kon helpen. Ik merkte dat ik lesgeven steeds leuker begon te vinden.”  

“Ik kreeg de ruimte om te oefenen en had tegelijk altijd iemand om op terug te vallen. Daardoor groeide ik in mijn rol en kreeg ik steeds meer vertrouwen."

Thuis bij het Graafschap College 

Het Graafschap College voelt voor Jaël als een warme plek om te starten. “Collega’s zijn behulpzaam en toegankelijk. Je kunt overal aankloppen en er is ruimte om je eigen ideeën uit te proberen. Ondanks dat het een grote school is, is de sfeer heel gemoedelijk. Ik heb niet het idee dat ik bij een grote instelling werk, maar in een hechte gemeenschap.” Ze waardeert ook de vrijheid die ze krijgt. “Ik kan bijvoorbeeld zelf bepalen in welke volgorde ik grammatica aanbied. Dat geeft vertrouwen en ruimte om mijn eigen stijl te ontwikkelen.” 

Betekenisvol werk 

Wat ze nu al meeneemt uit deze eerste periode? “Dat je samen met studenten leert en groeit. Dat maakt dit werk zo betekenisvol.”