Op 15 september ging het Platform Onderzoek van start, bedoeld voor medewerkers en (lio-)stagiairs van het Graafschap College die, in het kader van hun studie, bezig zijn met een onderzoek of een onderzoek willen starten. ‘Inspirerend’, ‘waardevol’, ‘leuk’, waren de reacties na de eerste bijeenkomst.

Het platform is vooral een ontmoetingsplek voor iedereen die met onderzoek bezig is. Het is een netwerk waar je kunt ‘halen en brengen’, waar je ervaringen kunt delen en tips kunt krijgen. Het is eigenlijk een vervolg op het Slinge Symposium van april jl. waar iedereen die onderzoek doet zijn of haar onderzoek kon presenteren. Het komt voort uit de wens om ‘opleiden, ontwikkelen en onderzoek’ nog meer centraal te stellen. Het platform komt vijf keer per schooljaar bijeen, steeds met een wisselend thema. En dat niet alleen: iedere vrijdag is intervisie mogelijk (in de Villa, bij de hoofdvestiging). Medewerkers kunnen binnenlopen en de begeleiders vanuit de HAN om advies vragen, maar ze kunnen ook sparren met één van de collega-onderzoekers.

Kanaliseren
Onderzoeksdocent Chris Kroeze geeft aan dat het bij de start van een onderzoek altijd lastig is om te kanaliseren, om je gedachten helder te krijgen. De beste manier om dat te bereiken is in gesprek te gaan. Leg een ander uit wat je met je onderzoek wilt verbeteren, waar je naartoe wilt. Dat dwingt je om zo concreet mogelijk te zijn, zodat je uiteindelijk in één zin kunt zeggen waar je onderzoek over gaat. Met deze opdracht ging de groep in tweetallen uiteen.

De onderzoekers (in spe) waren aan het einde van de eerste bijeenkomst zeer positief. Ze gaven in één woord aan hoe ze de middag ervaren hadden: inspirerend, waardevol, leuk, kanaliserend (behorende bij het onderwerp van deze dag)!

Het platform wordt vanuit het Graafschap College begeleid door schoolopleiders Erna Hoopman en Ruth Mijnen, in samenwerking met Gerdy Hoornenborg van de Graafschap Academie. Vanuit de HAN zijn lector Ruud Klarus en onderzoeksdocent Chris Kroeze betrokken. Zij begeleiden medewerkers bij het uitvoeren van onderzoek.